مانیتور CRT

یك مانیتور CRT قدیمی از یك لوله استفاده میكند كه شبیه یك بطری شیشه ای بزرگ است. 3 تفنگ الكترونی در سمت باریك آن قرار دارند. آنها الكترونها را به سمت صفحه بزرگ مسطحی كه در برابر تماشاگر قرار دارد شلیك می كنند.

داخل صفحه ای كه ما به آن نگاه می كنیم بوسیله لایه نازكی از فسفر به صورت نقطه ای پو شانده شده است. آنها در گروههای 3 تایی مرتب شده اند یك قرمز ، یك سبز و یك نقطه فسفری آبی. آنها با یكدیگر یك پیكسل را می سازند. هر كدام از این تك نقطه ها بوسیله یك پرتو الكترون ضربه می خورند و روشن می شوند.هر چه پرتو الكترون قویتر باشد نقاط نورانی تر است.

اشعه الكترونی بوسیله میدان مغناطیسی هدایت می شود كه به اشعه انحنا می دهند بنابراین آنها دقیقاً به نقطه مطلوب اصابت می كنند.

اشعه های الكترون به سرعت صفحه نمایش را جارو می كنند. هر كدام از سه تفنگ الكترونی باید بدون وقفه تك نقطه های مقصد را از چپ به راست خط به خط از بالا به پایین بپیمایند و این كار را معمولاً 70 تا 85 بار در ثانیه انجام می دهند. شدت اشعه هر تفنگ الكترونی برای هر تك نقطه می تواند تنظیم شود تا رنگ نهایی را ایجاد كند.

یك صفحه معمولی یك مانیتور CRT می تواند از 480000 پیكسل كه به آن تصویر 600*800 می گویند. در هر خط افقی 800 نقطه وجود دارد و 600 خط از بالا تا پایین صفحه مانیتور CRT وجود دارند كه مجموعاً 480000 پیكسل می شود.

رزولوشن های(وضوح تصویر) بالاتر:

تعداد پیكسلهای بیشتر در صفحه نمایش برای ما امكان رزولوشن های بالاتر را فراهم می كند و با یك رزولوشن بالاتر ممكن است تصویر واضح تر شود.

پایین ترین رزولوشن در كامپیوترهای شخصی كه برای مصارف بر اساس متنهای DOS مورد استفاده قرار می گیرد 480*680 پیكسل است و به آن یك تصویر VGA می گویند.

همانطور كه كامپیوتر های شخصی قدرتمند تر می شدند حوالی سال 1990 تقاضا برای صفحه نمایش با رزولوشن بیشتر افزایش یافت. ویندوز یك محیط گرافیكی است و به خوبی در رزولوشن های بالا كار میكند. همچنین بازیهایی زیادی وجود داشتند كه احتیاج به رزولوشن بالایی داشتند. به هر حال آخرین استاندارد واقعی كه روی كامپیوترهای شخصی به كار گرفته شد VGA بود. و بهینه ساریهای كه در رزولوشن انجام گرفت بر اساس VGA بود و اصطلاحات SVGA یا SUPER VGA كه بعدها استفاده شد بر همین اساس بود بعدها XGA و نامهای دیگری آمدند كه هر كدام رزولوشن های متفاوتی را تعریف می كردند.

صفحه نمایش و رزولوشن باید با یكدیگر مطابقت داشته باشند هر چه رزولوشن بالاتر باشد جزئیات بیشتری در صفحه نمایش دیده می شود در یك دسك تاپ ویندوز اندازه آیكونها را در رزولوشن 800در 600 2 یا 3 برابر بزرگتر نسبت به رزولوشن 1280 در 1024 است.

یك مانیتور بخصوص می تواند در رزولوشن های مختلف پاسخگو باشد اگر چه همه رزولوشن ها مناسب نیستند در یك مانیتور با صفحه نمایش كوچك در رزولوشن خیلی بالا آیكونها خیلی كوچك می شوند.بنابراین رزولوشن و اندازه صفجه باید با یكدیگر مطابقت كنند.

پرتو الكترونی:

در مانیتورهای قدیمی CRT تفنگ الكترونی بدون وقفه و دقیقاً الكترونها را از پیكسلی به پیكسل دیگر پرتاب می كرد. در حقیقت همانطور كه اشعه صفحه نمایش را جارو می كرد تغییر مكان می داد. هر نقطه در صفحه نمایش یك تابش آنی الكترونها را دریافت می كرد قبل از اینكه اشعه به نقطه بعدی بتابد و شدت اشعه از نقطه ای به نقطه دیگر تغییر می كرد.

صفحه مانیتور پوشیده شده از فسفر دارای خاصیت نور افشانی بود زمانیكه الكترونها به سمت آنها شلیك می شدند در حقیقت باید دوباره نقاط را نورانی می كردند قبل از اینكه نور آنها محو شود.

و نتیجه این می شود كه ما یك تصویر پایدار و نسبتاً یكنواخت می دیدیم. ولی در حقیقت تصویر لرزشهایی داشت.

مانیتورهای CRT امروزی:

در مانیتورهای امروزی هر پیكسل 60 ، 70 ، 75 یا 80 بار در ثانیه refresh یا تازه سازی می شوند. بنابراین تفنگ الكترونی باید خیلی سریع حركت كند تا 18 میلیون شلیك در ثانیه یا بیشتر انجام دهد. كارت گرافیك سرعت تازه سازی را كنترل می كند. پس كارت گرافیكی باید با مانیتور سازگاری داشته باشد.

 

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 22 دی 1387    | توسط: علی رضا شامخی    |    | نظرات()